Hej främling utses till Årets Peppare 2024

Pressmeddelande

Foto: Bildbyrån.se (OBS! media som önskar använda bilden uppmanas att kontakta Bildbyrån.se för rättighet till publicering)

Hej främling utses till Årets Peppare 2024

Generation Pep utser Hej främling till Årets Peppare 2024. Priset delades ut av H.K.H Prins Daniel i samband med SVT:s sändning av Idrottsgalan den 22 januari.

Hej främlings verksamhet utgår från att innanförskap börjar med att må bra psykiskt, fysiskt och socialt. Föreningen startade 2013 som ett litet initiativ för nyanlända på ett asylboende utanför Östersund. Sedan dess har föreningen vuxit och bjuder idag in till gratis hälsofrämjande aktiviteter på 54 platser i Sverige. Alla är välkomna även om verksamheten främst riktar sig till personer som står långt ifrån föreningsliv och organiserad idrott.

– Det känns så otroligt fint att vi får ta emot priset Årets Peppare. Aktivitet och rörelse är grunden för så mycket annat. För mår du bra i kropp och knopp så blir skolan, jobbet och hela livet enklare. Priset delar vi med alla som ställer upp ideellt med sin tid för att göra våra aktiviteter möjliga. Men även med alla som väljer att säga hej och vara nyfikna på varandra under våra aktiviteter, säger Emma Jangö, verksamhetschef för Hej främling.

Det är organisationen Generation Pep som varje år delar ut priset Årets Peppare. Priset uppmärksammar initiativ som främjar rörelse hos barn och unga i Sverige.

– Vårt bidrag för ett Sverige i rörelse och som får fler att må bra och höra till är gratis aktiviteter med låga trösklar. Vi vill göra det möjligt för vem som helst att förbättra sin egen hälsa och mående. Vi vill att Hej främling ska vara en öppen famn för alla, säger Samira Musa, biträdande verksamhetschef för Hej främling.

Juryns motivering: Årets vinnare skapar inkluderande och naturliga miljöer där människor kan mötas och lära känna varandra genom rörelseglädje. Idag skapas nya vänskapsband och utanförskap bryts tack vare deras ovärderliga och välkomnande insatser där allt börjar med något så enkelt som ett Hej. Priset Årets Peppare 2024 tilldelas Hej främling.

Om Hej främling
Hej främling är en ideell förening grundad 2013 med syftet att främja innanförskap genom kostnadsfria aktiviteter som främjar psykisk, fysisk och social hälsa. Genom aktiviteterna skapas positiva sammanhang där människor med olika bakgrund möts och stärker både mående och hälsa. Föreningens arbete har genom åren uppmärksammats i olika sammanhang, såväl nationellt som internationellt. Läs mer på www.hejframling.se

Om Årets Peppare Priset Årets Peppare delas ut varje år i samband med Idrottsgalan. Priset uppmärksammar en person, organisation, förening eller ett initiativ som på ett inkluderande och tillgängligt sätt lyckats få barn och unga i Sverige att röra på sig. Årets Peppare delas ut av Generation Pep. Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep som idag leds av tidigare elitidrottaren Carolina Klüft.

Möjlighet till intervju
Emma och Samira finns på plats i Stockholm 22/1 och 23/1 men går också att intervjua över telefon. För att boka tid för intervju, ta direkt kontakt med Emma och Samira.

Emma Jangö (verksamhetschef)
Tel: 0730 – 94 00 28, Mail: emma.jango@hejframling.se

Samira Musa (biträdande verksamhetschef och nationell koordinator)
Tel: 072 – 508 09 01, Mail: samira@hejframling.se