Hej främling till Göteborg genom unikt partnerskap

Nathalie Johansson Billing, strateg på Hej främling, David Ekelund, VD på Icebug, Lhina Segerbo, People & Culture Manager på Icebug och Samira Musa, nationell koordinator och biträdande verksamhetschef på Hej främling.

Hej främling till Göteborg genom unikt samarbete med Icebug

Statistiken är tydlig: Stillasittandet ökar och hälsoklyftorna i samhället växer. Genom ett flerårigt samarbete vill skoföretaget Icebug och den ideella föreningen Hej främling få fler i Göteborg att förbättra sin hälsa. Samarbetet innebär bland annat att Icebug finansierar Hej främlings etablering i Västra Götaland under tre år. – Det här är vårt sätt att försöka knyta band där vi i nuläget inte har dem, och bidra till att stan kan sitta ihop bättre igen, säger Icebugs VD David Ekelund.

Icebug har gjort sig känt för sitt arbete för en mer hållbar och transparent skoindustri. Nu utvidgar företaget sitt sociala hållbarhetsarbete genom en stor satsning på hälsa och delaktighet i samhället, tillsammans med Hej främling. Satsningen omfattar anställningen av en koordinator som kommer ansvara för Hej främlings etablering i Västra Götaland. Koordinatorn kommer vara anställd av Hej främling, men vara stationerad på Icebugs huvudkontor i Jonsered. På så sätt hoppas både Hej främling och Icebug få ut mesta möjliga utbyte av det fördjupade samarbetet.

– Vi vet att stillasittande är dåligt för oss som individer och vi vet att utanförskap är dåligt för samhället. Vi har följt och samarbetat med Hej främling under lång tid och är imponerade av vilka resultat de åstadkommer. Varje vecka skapar de verklig förändring i människors liv, som leder till mätbara samhällsvinster. Det är en organisation som gör skillnad på riktigt, säger David Ekelund, vd på Icebug.

Enligt folkhälsomyndighetens rapport “Folkhälsan i Sverige” ökar hälsoklyftorna. Rapporten visar att riksdagens mål om att sluta hälsoklyftorna till 2048 inte kommer att uppnås om dagens utveckling fortsätter. Hej främling jobbar för ett samhälle där alla mår bra och får höra till. Kostnadsfria hälsofrämjande aktiviteter har sedan starten för tio år sedan varit det främsta verktyget för att minska hälsoklyftorna genom att stärka och inkludera fler i samhället.

– Både vi och Icebug strävar efter ett samhälle i balans, där alla får chansen att må bra och höra till. Icebug är ett föredöme som i handling visar att de vill bidra till ett schysstare samhälle för både människor, klimat och miljö. Tack vare Icebug kan vi nu ta steget till Västra Götaland, något vi velat göra under lång tid. Jag är övertygad om att vi kommer lära oss massor av varandra, berättar Samira Musa, nationell koordinator och biträdande verksamhetschef för Hej främling.

Om Icebug
Icebug gör skor som gör det enklare att komma ut i naturen och arrangerar regelbundet aktiviteter som faktiskt får det att hända ­­– på en nivå där alla känner sig inkluderade och välkomna att delta. Öppna lunchlöpningar, friskvårdspromenader för seniorer, obligatorisk friskvård och arrangemang som West Coast Trail och Frozen Lake Marathon är några exempel på Icebugs återkommande aktiviteter för ett rikare liv utomhus.

Om Hej främling
Hej främling startade med en enkel skidskola på ett asylboende utanför Östersund 2013. Sedan dess har initiativet vuxit till en landsomfattande rörelse som bjuder in nya och etablerade svenskar till kostnadsfria, öppna hälsofrämjande aktiviteter på 54 orter i Sverige. Läs mer om oss på hejframling.se/om-oss/

För mer information om samarbetet, kontakta:
Samira Musa, biträdande verksamhetschef och nationell koordinator för Hej främling
samira@hejframling.se

Sebastian Lundfall, pressansvarig på Icebug
sebastian.lundfall@icebug.se

Pressbilderna nedan är fria att använda av media för att berätta om samarbetet

Rulla till toppen